fbpx

holdtyper

Hatha, Vinyasa, Yin, Restorative, Meditation og Udendørs Styrketræning.

NOTE FOR ENGLISH SPEAKERS
Please note that all classes can easily be joined by english-speakers.
Either we will teach the hole class in english, If all students are fine with it or we will guide and translate during.
– so please feel welcome if you are not a danish speaker. 

Hatha


Hatha er basen i al klassisk yoga. Herfra har vi solhilsenen og alle de traditionelle stillinger. I Hatha får alle stillinger plads. Tempoet er moderat til langsomt og der er tid til at trække vejret og mulighed for at justere hver stilling, så den passer til dig. En Hatha klasse er en blanding af styrkende øvelser og stræk. Vi har klassiske Hatha yoga-timer og Hatha flow, forskellen vil være lille og op til den enkelte instruktør, men forvent som det ligger i ordet, at der er mere flow på den ene type hold. 

Vi anbefaler disse klasser til dig der kan lide et roligt tempo, hvor du stadig bruger kroppen. Niveauet er til alle.

Vinyasa

Vinyasa betyder flow, overgang, sammenhæng.

Du kan derfor forvente en dynamisk yogaklasse, med flydende/hurtige overgange fra en Asana (stilling) til den næste. Der er fokus på åndedrættet, så vi bevæger os i ét harmonisk flow. Klassen afsluttes med 10 min. shavasana (hvilestilling).

Vinyasa klasserne er de mest “krævende” hold på skemaet. Holdene er både for øvede yogi og nybegyndere – vi guider og giver input til niveau-variationer i stillingerne.

Bemærk at der sommetider dukker et “Vinyasa 2.0” hold op på skemaet. 2.0 hold betyder at det er et ekstra avanceret hold for øvede.
“Vinyasa strength” holdene er blot ekstra hårde.

Er du begrænset af en skade eller til et roligere tempo, anbefaler vi dig at vælge et af de andre hold i stedet.

Yin

Yin er ro, stræk og åndedræt.

I yin yogaen arbejder vi med at opnå større fleksibilitet og sundhed i både krop og sind. Yin er lange rolige stræk, og dybe vejrtrækninger. Vi bliver i stillingerne i 3-7 min af gangen og lader bindevæv og sind give efter og skabe plads.  En meget gavnlig og dejlig yogaform for alle. 

Yin er en af de blide klasser på skemaet, der kan tilpasses til alle kroppe og niveauer. Særligt gavnligt for stivhed i kroppen og behov for ro i sindet. 

Restorative

Restorative er en passiv yoga form med fokus på healing.

Restorativ yoga er dybt afslappende med fokus på “restore” – gendanne kroppen og sindet. Du guides ind i blide stillinger, som holdes fra 5 og op til 20 min. Med brug af tæpper, blokke og stroppe tilpasses stillingen til dig, således du kan give helt slip i kroppen. Stillingerne vil du kunne genkende fra aktive asanas, men her i en tilpasset version – en blidere version. Dette har effekt på både det fysiske og emotionelle. 

Denne yogaform er for ALLE

Vi er alle human beings – ikke human doings. Så har du brug for at slappe af både med kroppen og tankerne – passe på dig selv, så kan restorative yoga hjælpe dig.   

Meditation

Meditation er for alle. 

Noget af det vi hører ofte, når vi taler med folk om meditation, er sætningen: “det tror jeg ikke, jeg kan finde ud af. “

Folk kommer ofte med en forventning om, at de skal kunne være helt tanke-fri, dybt koncentreret og “zen-agtige” for at kunne meditere. Det er ikke tilfældet. Alle kan lære at meditere. Og på vores klasser vil du blive guidet, hjælpsomt ind i meditationens verden, blandt andet via body scans og åndedrætsøvelser.

At meditere handler ikke om at kunne tænke på “ingenting”, det handler om at lægge mærke til det som er, og turde være med det.
Alt det kræver er interessen – og modet. 

Vi gør mest siddenden meditation, men har man brug for at ligge gør man blot det.

Udendørs Styrketræning


Udendørs styrketræning er for ALLE uanset niveau, hvad enten du kan tage 1 armbøjning eller 100, løbe 100 meter eller 10 km. Har du skader, der begrænser din mobilitet, anbefaler vi dog, at du lige kontakter os først, for at høre om holdet er for dig.

Vi er udendørs året rundt, solskin eller regn – vores dygtige undervisere skal nok sørge for, at du udvikler dig og holder varmen hele vejen igennem. Vi mødes i passende udendørs træningstøj og træningssko ved Birkelunds-området bag studiet – hvor vi plejer have udetræning. Herfra er det op til dagens underviser hvordan programmet ser ud. Nogle dage kan det være hele klassen bliver ved de store træ-triller til venstre for Birkelunden andre dage bruger vi de grønne områder omkring gården. Er der indlagt løb, vil det altid være tilpasset sådan, at der er mulighed for at gå i stedet, hvis nødvendigt. Løb vil aldrig være det primære fokus, men kan være sat ind som øvelse (stafet), eller en måde at komme fra sted til sted på. 
Holdene bruger naturens lyde som soundtrack – ingen høj musik. 

Som begge vores søde trænere siger, “det sværeste er at komme op fra sofaen når det regner, men du bliver SÅ glad for, at du gjorde det!

MEDBRING SELV
PASSENDE TØJ OG TRÆNINGSSKO, ET PAR TRÆNINGS-HANDSKER (eller lignende).