fbpx

Holdtyper

Her kan du se vores holdtyper. Vi har mange forskellige holdtyper – derfor har vi også hold der passer til de fleste. Er du i tvivl, hvilken holdtype der passer til dig, så kan du læse med herunder. Du er også meget velkommen til at kontakte os, så hjælper vi dig. Vi tilbyder bl.a. Hatha yoga, Vinyasa yoga, Kundalini Yoga, Yin yoga, Restorative yoga og Meditation.

Hatha Yoga


Hatha er basen i al klassisk yoga. Herfra har vi solhilsenen og alle de traditionelle stillinger. I Hatha får alle stillinger plads. Tempoet er moderat til langsomt og der er tid til at trække vejret og mulighed for at justere hver stilling, så den passer til dig. En Hatha klasse er en blanding af styrkende øvelser og stræk. Vi har klassiske Hatha yoga-timer og Hatha flow, forskellen vil være lille og op til den enkelte instruktør, men forvent som det ligger i ordet, at der er mere flow på den ene type hold. 

Vi anbefaler disse klasser til dig der kan lide et roligt tempo, hvor du stadig bruger kroppen. Niveauet er til alle.

Vinyasa Yoga

Vinyasa betyder flow, overgang, sammenhæng.

Du kan derfor forvente en dynamisk yogaklasse, med flydende/hurtige overgange fra en Asana (stilling) til den næste. Der er fokus på åndedrættet, så vi bevæger os i ét harmonisk flow. Klassen afsluttes med 10 min. shavasana (hvilestilling).

Vinyasa klasserne er de mest “krævende” hold på skemaet. Holdene er både for den øvede yogi og nybegyndere uden skader, med mod på tempo og aktivitet – vi guider og giver input til niveau-variationer i stillingerne, men du skal have et vist niveau af mobilitet for at kunne deltage.

“Vinyasa strength” holdene er blot ekstra hårde, forvent sved på panden!

Bemærk at der sommetider dukker et “Vinyasa 2.0” hold op på skemaet. 2.0 hold betyder at det er et ekstra avanceret hold for øvede.

OBS: Er du begrænset af en skade eller til et roligere tempo, anbefaler vi dig at vælge et af de andre hold i stedet.

Kundalini Yoga

Kundalini yoga er en energisk kombination af fysiske og mentale øvelser, der forener krop og sind og hjælper dig til at finde din indre ro og styrke.

 De fysiske øvelser går hånd i hånd med åndedrætsøvelser, og et ofte rytmisk åndedræt, der såvel som at styrke kroppens funktioner, bringer dig i dyb ro eller giver dig ekstra fokus og energi. Alle timer afsluttes med nemt tilgængelige meditationer, der ofte ledsages af smukke mantras, du som elev kan få glæde af, hvad enten du sætter stemme på, mentalt chanter med eller blot lytter og læner dig ind. Chanting handler blot om, at når vi bruger vores stemmer, stimulerer vi nervebaner og muskler i hele kroppen, som skaber en øjeblikkelig healende effekt fysisk og mentalt. Er du en af dem, der gerne ville meditere, men har svært ved at finde og fastholde et meditativt sind, vil du opleve at den stærke kombination af at være fysisk balanceret efter en række øvelser og derefter blive ledt ind i meditationen
med velklingende mantras, måske er mere tilgængelig.

Alle kroppe der kan sidde ned, kan deltage i kundalini. Da det ofte vil have fokus på åndedræt og længere tids repetition af mindre bevægelser.  

Yin Yoga

Yin er ro, stræk og åndedræt.

I yin yogaen arbejder vi med at opnå større fleksibilitet og sundhed i både krop og sind. Yin er lange rolige stræk, og dybe vejrtrækninger. Vi bliver i stillingerne i 3-7 min af gangen og lader bindevæv og sind give efter og skabe plads.  En meget gavnlig og dejlig yogaform for alle. 

Yin er en af de blide klasser på skemaet, der kan tilpasses til alle kroppe og niveauer. Særligt gavnligt for stivhed i kroppen og behov for ro i sindet. 

Yoga Nidra

 

Yogiens søvn

Vi har Yoga Nidra på skemaet som et kombinationshold med yin yoga. Vi meditationsteknikker, der har stor effekt på både den fysiske og den energetiske krop. Holdet starter med yin yogaens siddende eller liggende stillinger, som strækker bindevævet og smidiggør kroppen samtidig med at sindet finder ro.

Herfra bliver du guidet gennem en afspænding af både krop og sind i en yoga nidra-tilstand, som giver mulighed for dyb restitution.
En tilstand, hvor din fysiske krop (næsten) sover, mens sindet er lyttende og bevidst. “Yogiens søvn” er en fantastisk måde at få slappet af på, og mange får en oplevelse af at være frisk og fornyet efter yoga nidraens meditative indre rejse. Her kan alle være med.

Husk at en øjenpude er et must til dette hold – det er bare ikke de samme uden 🙂

Ansigtsyoga

Vi har Ansigtsyoga som et kombihold med Yin Yoga. Klassen er overvejende et yin yoga hold, men krydres øvelser fra ansigtsyoga – to ting der går god i spænd, da ansigtsyoga også stimulere meridianbaner og reflekszone – blot i ansigtet i stedet for “kun” kun på kroppen. Et super hold til dig, der ønsker større mobilitet og frihed i kroppen, og mere energi i ansigtet. Ansigtsyoga kan eks. også være godt mod hovedpine og kæbespændinger og meget, meget mere. Ansigts yoga er på skemaet Torsdage formiddage med Ditte Parby – dog er Ditte ofte væk til århus dette efterår (2021), så når hun ikke er hjemme er holdet et klassisk Yin yoga hold, med en vikar.

Restorative Yoga

Restorative er en passiv yoga form med fokus på healing.

Restorativ yoga er dybt afslappende med fokus på “restore” – gendanne kroppen og sindet. Du guides ind i blide stillinger, som holdes fra 5 og op til 20 min. Med brug af tæpper, blokke og stroppe tilpasses stillingen til dig, således du kan give helt slip i kroppen. Stillingerne vil du kunne genkende fra aktive asanas, men her i en tilpasset version – en blidere version. Dette har effekt på både det fysiske og emotionelle. 

Denne yogaform er for ALLE

Vi er alle human beings – ikke human doings. Så har du brug for at slappe af både med kroppen og tankerne – passe på dig selv, så kan restorative yoga hjælpe dig.   

Meditation

Meditation er for alle. 

Noget af det vi hører ofte, når vi taler med folk om meditation, er sætningen: “det tror jeg ikke, jeg kan finde ud af. “

Folk kommer ofte med en forventning om, at de skal kunne være helt tanke-fri, dybt koncentreret og “zen-agtige” for at kunne meditere. Det er ikke tilfældet. Alle kan lære at meditere. Og på vores klasser vil du blive guidet, hjælpsomt ind i meditationens verden, blandt andet via body scans og åndedrætsøvelser.

At meditere handler ikke om at kunne tænke på “ingenting”, det handler om at lægge mærke til det som er, og turde være med det.
Alt det kræver er interessen – og modet. 

Vi gør mest siddenden meditation, men har man brug for at ligge gør man blot det.