fbpx

Holdtyper

Her kan du se vores holdtyper. Vi tilbyder bl.a. Yin yoga, Vinyasa yoga, Kundalini Yoga, Hatha yoga, Restorative yoga og Meditation.

Derfor har vi også hold der passer til de fleste. Er du i tvivl, hvilken holdtype der passer til dig, så kan du læse med herunder. Du er også meget velkommen til at kontakte os, så hjælper vi dig. 

Hatha Flow, Hatha og Blid Hatha Yoga


Hatha er basen i al klassisk yoga. Herfra har vi solhilsenen og alle de traditionelle stillinger. I Hatha får alle stillinger plads. Tempoet er moderat til langsomt og der er tid til at trække vejret og mulighed for at justere hver stilling, så den passer til dig. En Hatha klasse er en blanding af styrkende øvelser og stræk. Vi har klassiske Hatha yoga-timer og Hatha flow, forskellen vil være lille og op til den enkelte instruktør, men forvent som det ligger i ordet, at der er mere flow på den ene type hold, og flere statiske hold på det andet. På Blid Hatha holdene laver vi primært siddende og liggende stillinger, og der vil ikke være fokus på styrkende øvelser, forvent en masse gode stræk og langsomt tempo på Blid Hatha – et godt hold for de fleste kroppe.

Vi anbefaler Hatha Yoga klasser til dig, der kan lide et roligt tempo, hvor du stadig bruger kroppen. Hatha flow som det mest aktive/ krævende af Hatha holdene. Du kan også opleve Hatha Yoga i Kombination med Yin yoga på vores skema. Det betyder klassen begynder med Hatha og slår over i yin yoga. Du kan læse om Yin Yoga – længere nede.

Vinyasa, Blid Vinyasa & Vinyasa Strength 

Vinyasa betyder flow, overgang, sammenhæng. Du kan derfor forvente en dynamisk yogaklasse, med flydende overgange fra en asana (yogastilling) til den næste. Der er fokus på åndedrættet, så vi bevæger os i ét harmonisk flow mellem åndedræt og skift af stilling. Klassen afsluttes med 10 min. shavasana (hvilestilling).

Vi tilbyder formerne: Blid vinyasa, Vinyasa & Vinyasa Strength.

Vinyasa klasserne er de mest “krævende” hold på skemaet. Holdene er øvede til let øvede yogis, eller for nybegynderen der kender sin krop, ikke har skader og har mod på en udfordring.  Vinyasa Strength holdene er ekstra hårde, så forvent en del sved på panden, hvis du er ny! Blid Vinyasa er derimod meget nær hatha flow, og et hold mange vil kunne deltage på. Der undervises ikke i fysisk anstrengende stillinger, men med stort fokus på flowet mellem stillingerne. Den dejlig time, de fleste uden skader kan deltage i – forvent at der dog ikke stoppes op mellem stillinger, så der er mindre tid til at hjælpe og justere her.

OBS: Er du begrænset af en skade eller til et roligere tempo, anbefaler vi dig at vælge et af de andre hold første gang i stedet.

Yin Yoga

Yin er ro, stræk og åndedræt.

I yin yogaen arbejder vi med at opnå større fleksibilitet og sundhed i både krop og sind. Yin er lange rolige stræk, og dybe vejrtrækninger. Vi bliver i stillingerne i 3-7 min af gangen og lader bindevæv og sind give efter og skabe plads.  En meget gavnlig og dejlig yogaform for alle. 

Yin er en af de blide klasser på skemaet, der kan tilpasses til alle kroppe og niveauer. Særligt gavnligt for stivhed i kroppen og behov for ro i sindet. 

Restorative Yoga

Restorative er en passiv yoga form med fokus på healing.

Restorativ yoga er dybt afslappende med fokus på “restore” – gendanne kroppen og sindet. Du guides ind i blide stillinger, som holdes fra 5 og op til 20 min. Med brug af tæpper, blokke og stroppe tilpasses stillingen til dig, således du kan give helt slip i kroppen. Stillingerne vil du kunne genkende fra aktive asanas, men her i en tilpasset version – en blidere version. Dette har effekt på både det fysiske og emotionelle. 

Denne yogaform er for ALLE

Vi er alle human beings – ikke human doings. Så har du brug for at slappe af både med kroppen og tankerne – passe på dig selv, så kan restorative yoga hjælpe dig.   

Yoga Nidra

 

Yogiens søvn

Vi har Yoga Nidra på skemaet som et kombinationshold med yin yoga. Vi meditationsteknikker, der har stor effekt på både den fysiske og den energetiske krop. Holdet starter med yin yogaens siddende eller liggende stillinger, som strækker bindevævet og smidiggør kroppen samtidig med at sindet finder ro.

Herfra bliver du guidet gennem en afspænding af både krop og sind i en yoga nidra-tilstand, som giver mulighed for dyb restitution.
En tilstand, hvor din fysiske krop (næsten) sover, mens sindet er lyttende og bevidst. “Yogiens søvn” er en fantastisk måde at få slappet af på, og mange får en oplevelse af at være frisk og fornyet efter yoga nidraens meditative indre rejse. Her kan alle være med.

Husk at en øjenpude er et must til dette hold – det er bare ikke de samme uden 🙂

Ansigtsyoga

Vi har Ansigtsyoga som et kombihold med Yin Yoga. Klassen er overvejende et yin yoga hold, men krydres øvelser fra ansigtsyoga – to ting der går god i spænd, da ansigtsyoga også stimulere meridianbaner og reflekszone – blot i ansigtet i stedet for “kun” kun på kroppen. Et super hold til dig, der ønsker større mobilitet og frihed i kroppen, og mere energi i ansigtet. Ansigtsyoga kan eks. også være godt mod hovedpine og kæbespændinger og meget, meget mere. Ansigts yoga er på skemaet Torsdage formiddage med Ditte Parby – dog er Ditte ofte væk til århus dette efterår (2021), så når hun ikke er hjemme er holdet et klassisk Yin yoga hold, med en vikar.

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga er en dynamisk yogaform, hvor fysiske øvelser, åndedrætsteknikker, mantras og meditation effektivt stimulerer kroppens energiflow, balancerer det endokrine system og beroliger nervesystemet med en vitaliserende, udrensende og helende effekt til følge. 

Kundalini Yoga styrker din krops- og åndedrætskontakt, din selvindsigt og din bevidsthed. Du får nemmere ved at lukke ned for tankemylder, give slip på begrænsninger og bekymringer og udvikler evnen til at navigerer roligt i omverdens mange krav.

Forskning har vist at Kundalini Yoga afhjælper stress, rygproblemer, hjerteproblemer, demens mm., og yogaens fysiske øvelser, vejrtrækningsteknikker og meditationer benyttes bredt af bl.a. hospitalsvæsenet i Sverige.

 Kundalini Yoga er sjovt og levende og kan dyrkes af alle uanset alder og yogaerfaring.

Meditation

Meditation er for alle. 

Noget af det vi hører ofte, når vi taler med folk om meditation, er sætningen: “det tror jeg ikke, jeg kan finde ud af. “

Folk kommer ofte med en forventning om, at de skal kunne være helt tanke-fri, dybt koncentreret og “zen-agtige” for at kunne meditere. Det er ikke tilfældet. Alle kan lære at meditere. Og på vores klasser vil du blive guidet, hjælpsomt ind i meditationens verden, blandt andet via body scans og åndedrætsøvelser.

At meditere handler ikke om at kunne tænke på “ingenting”, det handler om at lægge mærke til det som er, og turde være med det.
Alt det kræver er interessen – og modet. 

Vi gør mest siddende meditation, men har man brug for at ligge gør man blot det.

Roll & Release – MFR

På dette hold arbejder vi med MFR (Myofascial Release) ved brug af de skønne Tune Up Massagebolde i tre størrelser.  Vi masserer bindevæv og muskler og afhjælper ømhed og stivhed. Der kan også indgå massage af triggerpoints, så holdet som sådan kan være smertebehandlende, hvis du har aktive triggerpoints.

Du bliver introduceret til massage og mobilitets teknikker med boldene, og vi arbejder os gennem kroppen. Der vil være fokus på forskellige kropsområder på holdene, men vi arbejder oftest med de store muskelgrupper.

Når vi ruller løsner vi op for spændinger og når vi strækker efterfølgende, skaber vi grobund for en bedre og mere fri bevægelighed, forøget energi og flow til bindevæv og muskler – og samtidig et beroliget nervesystem. 

Har du spændte og stramme haser, ømme lægmuskler, problemer med iskias? Er der spændinger i nakke og skuldre, har du spændingshovedpine. Så er dette hold noget for dig. 

Alle kan være med her.

Læs mere om de forskellige yogaformer på iForm